Hopp til innhold

Helsekostfirma får millionbot

Etter klagestorm har Forbrukerombudet gitt bøter på 1,6 millioner kroner til helsekostfirmaet Uno Life for brudd på markedsføringsloven og angrerettloven.

Mange klager på nettfirma

På Gulesider.no klager svært mange på helsekostfirmaet Uno Life.

Foto: Skjermdump: Gulesider.no

Ifølge TV2 må både selskapet, styreleder og daglig leder bidra til å betale bøtene, som i sum skal beløpe seg til 1,6 millioner kroner.

I juni krevde ombudet svar fra selskapet om kritikkverdig forretningspraksis. Ombudet konkluderer nå med at Uno Life har brutt markedsføringsloven på flere punkt.

Rekordstort gebyr

Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård sier milliongebyret reflekterer grovheten i saken og omfanget av klager på helsekostfirmaet.

Foto: CF-WESENBERG

Forbrukerombud Gry Nergård forteller at dette er det største lovbruddsgebyret de har gitt siden ordningen med slike gebyr ble innført i 2009.

– Vi forsøker å få Uno Life til å slutte med praksisen med å sende ut fakturaer på 1500 kroner hvor de mange klagerne mener de ikke har inngått en avtale om et slikt beløp, sier hun til NRK.

Forbrukerne som har klaget forteller at de har gått med på en prøvepakke til 79 kroner. Mange som har reservert seg mot telefonsalg har også blitt oppringt av Uno Life.

Forbrukerombudet er ikke imponert over selskapets forsøk på å forklare seg etter klagestormen.

– Uno Life har sendt informasjon om saken, men den holder ikke. Nå får de en uke på å eventuelt hoste opp noe nytt, eller så skriver vi ut gebyret på 1,6 millioner kroner, sier Nergård.

Les også: Forbrukarstorm mot slankeprodukt

1500 klager

Bare i juni i år har 186 personer klaget på selskapet Uno Life. Totalt skal antall klager på Drammensfirmaet ha passert 1500.

Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, fortalte NRK tidligere i sommer at det er svært viktig at forbrukerne setter seg inn i angrerettloven, som nylig er blitt skjerpet.

– Det har vært en klagestorm mot disse selskapene i første halvår. De som klager mener de har fått varer de ikke har bestilt, eller at de får regning for et abonnement de ikkje kjente til, sa Randi Flesland.

– Og det er de som har sendt kravet som har bevisbyrden for at alt ikke har gått rett for seg, ikke forbrukeren, sa Flesland.

Bestrider boten

Uno Lifes advokat, Hans Ingvald Stensholt, sier til NRK at selskapet bestrider at det er faktisk eller rettslig grunnlag for de overtredelsesgebyr som Forbrukerombudet har varslet.

– Uno Life er svært opptatt av å opptre i henhold til gjeldende regelverk for virksomheten og dette vil selskapet dokumentere og underbygge i den skriftlige redegjørelsen som vil bli inngitt til Forbrukerombudet, sier Stensholt.

Dersom denne redegjørelsen ikke inneholder vesentlig nye opplysninger, vil Forbrukerombudet altså oversende et gebyr på 1,6 millioner kroner til helsekostselskapet og eierne.