Hopp til innhold

– Dette er ikke kjønnsdiskriminerende

Forbrukerombudet avviser klagen til førstelektor Runi Børresen ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold på Aktiv mot krefts kampanjevideo. Børresen mente videoen var kjønnsdiskriminerende og seksualiserende.

Runi Børresen

Runi Børresen reagerte kraftig på sosiale medier da videoen kom tidligere i høst. Dette skrev hun på Facebook.

Foto: Faksimile fra Instagram

Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad hos Forbrukerombudet begrunner avgjørelsen med at budskapet til Aktiv mot kreft henger nøye sammen med det man kan se i filmen.

– Vi har vurdert klagen nøye og kommet frem til at kroppsfokuset er underordnet budskapet i filmen.

Les: Klagar kreftvideo inn til Forbrukarombodet

Trener aerobic i treningssal

I filmen ser man åtte kvinner og en mann som danser aerobic i en treningssal. De er alle lettkledde. Etter hvert fokuseres det på arr og sår etter kreftbehandling.

Helle Aanesen, daglig leder i Aktiv mot kreft, sa at det var hele poenget med filmen da den ble lansert.

Det er Aanesen og Grete Waitz som stiftet Aktiv mot kreft.

Ikke overrasket

Da videoen ble lansert i begynnelsen av september, reagerte Børresen kraftig på sosiale medier og skrev: «Dette er helt på trynet! Bare et bidrag i rekken av at jenter ER kroppen sin og den skal være deilig.»

Hun er ikke overrasket over at klagen ble avvist.

– Dette var helt som forventet dessverre. Det kan synes som om Forbrukerombudet sluttet å ta denne loven på alvor for flere år siden. Hvis dette er Forbrukerombudets vanlige fortolkning så bør de jobbe for en sterkere og tydeligere lov.

Kan klage på nytt

Tonje Hovde Skjelbostad

Tonje Hovde Skjelbostad er fagdirektør hos Forbrukerombudet.

Foto: CF-WESENBERG

– Selv om folk reagerer på videoen, betyr ikke det at filmen er lovstridig hvis innholdet er relevant for saken, sier Skjelbostad i Forbrukerombudet.

– Det er ikke lovstridig å avbilde nakne eller lettkledde mennesker i markedsføring når det er relevant for saken, sånn som det er her. Da skal det mye til for at reklamen er støtende, sier Skjelbostad

Saken kan klages inn for Markedsrådet for en ny vurdering, og fristen er tre uker.