Hopp til innhold

Busselskap frykter at elbiler utkonkurrer kollektivtransporten

Nettbuss gir el-bilene skylden for at det er forsinkelser i busstrafikken inn mot Oslo. Passasjerene svikter på grunn av elbiler som skaper mer kø i kollektivfeltene, sier Nettbuss-direktøren.

Busselskap frykter at færre kommer til å ta bussen, fordi bussene blir forsinket av alle el-bilene i kollektivfeltet.

Det er pendlertid på E18 inn mot Oslo. I det vi kjører inn mot Sandvika, er det en tett skog av bremselys foran oss.

Fordelen som bussen har med å kunne kjøre i kollektivfeltet, er ikke så stor lenger. Elbilene står i stampe i kollektivfeltet, akkurat som resten av privatbiltrafikken i de vanlige feltene.

– Jeg tror kollektivfeltet har mistet sin hensikt. Feltet burde vært fritt for alle som kjører offentlig transport, slik at vi kom raskere fram, sier bussjåfør Leif Thorstein Grotbæk i Nettbuss.

– Det blir ingen pause på meg i dag, sier bussjåføren til NRK etter kjøreturen. Han ankom sin sluttdestinasjon i Oslo en halvtime forsinket.

Må kastes ut av kollektivfelt

Lange køer i kollektivfeltene har gjort at pendlere med buss fra Vestfold, Telemark og Buskerud stadig opplever forsinkelser.

Opplysningsrådet for veitrafikken, en paraplyorganisasjon for en rekke av landets vei- og trafikkselskaper, mener elbilene må kastes ut av kollektivfeltet, særlig i rushtrafikken.

– Enkelte steder kan det være slik at elbilene må vekk, fordi bussen må prioriteres, sier Opplysningsrådets direktør Øyvind Solberg Thorsen til NRK.

Ståle Nistov

Administrerende direktør i Nettbuss, Ståle Nistov er bekymret for alle elbilene i kollektivfeltet.

Foto: Idar Edvin Krogstad / NRK

– Ikke bra miljøpolitikk

Busselskapene sier at det har vært en nedgang på antall passasjerer på grunn av elbiltrafikken. Nå frykter selskapene at stadig færre kommer til å ta bussen i tiden som kommer, på grunn av kø i kollektivfeltet.

– Vi har hatt passasjersvikt på en del av linjene, som følge av blant annet dårlig punktlighet. Til syvende og sist kan vi bli utkonkurrert av elbilen, og det tror jeg ikke er bra miljøpolitikk, sier administrerende direktør i Nettbuss, Ståle Nistov.

– Jeg skjønner at elbiler blir kastet ut av kollektivfeltene på et eller annet tidspunkt, når det blir for mange biler. Foreløpig er det ikke et stort problem. Jeg synes ikke noe om det, jeg skjønner det, sier elbil-eier Svein Trønnes.

Byrådslederen i Oslo, Stian Berger Røsland (H), vil ha enda flere elbiler på veiene og sier det er uaktuelt å nekte dem tilgang til kollektivfeltet allerede nå:

– Disse virkemidlene er ikke ment til å vare evig. Men jeg ser det for meg at vi bør beholde dem til 2020- 2022. Det er for tidlig å slutte med disse virkemidlene nå, sier Røsland.

Det har flere ganger tidligere blitt foreslått å forby elbiler i kollektivfeltet i rushtida, I statsbudsjettforslaget fra regjeringen er det derimot lagt opp til at elbilistene skal få beholde fordelene frem til 2017.

Elbilene topper salgsstatistikken, fyller opp kollektivfeltene, parkerer gratis, og slipper unna hundretusener i avgifter. Men er de egentlig så miljøvennlige? Direktesendt debattprogram fra Litteraturhuset i Oslo. Programleder er Erik Wold.

Elbilene topper salgsstatistikken, fyller opp kollektivfeltene, parkerer gratis, og slipper unna hundretusener i avgifter. Men er de egentlig så miljøvennlige? Se debatten om elbil fra 06.02.2014.