Hopp til innhold

Derfor går vi bananas over godteriet

Priskrig gjør oss til primitive individer på et blunk. Overlevelsesinstinktet overtar, mener professor.

Godteri

Med lave priser på smågodt, går folk mann av huse for å sikre seg mer sukker enn de strengt tatt trenger.

Foto: Caroline Bækkelund Hauge / NRK

– Vi solgte cirka to tonn med sukker i går, og det blir nok det samme i dag, sier kjøpmann Jørund Martinsen hos Rema 1000 i Drammen.

Jørund Martinsen

Kjøpmann Jørund Martinsen solgte smågodt for nesten 60.000 kroner på en dag.

Foto: Caroline Bækkelund Hauge / NRK

Han smiler fra øre til øre. Det siste døgnet har folk fra alle samfunnslag gått amok over godteriboksene. For når det er priskrig på godteri, og folk kan hamstre smågodt for to kroner og nitti øre for hektoen, forvandles de fleste til primitive vesener.

Hos Martinsen tar folk med seg hele esker og poser med godteri, og de slåss nesten for å sikre seg store nok mengder. De er likeglade om de søler sjokolade på gulvet. Det er så billig likevel.

– Jeg kjøpte et kilogram i går, og det blir nok omtrent det samme i dag. Jeg pleier ikke å kjøpe så mye, bare når det er billig, forteller en av kundene.

– Tilbake til Darwin

Det er samleren i oss som kommer fram i lyset, mener professor i etikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Tom Eide.

Tom Eide

Professor Tom Eide mener overlevelsesinstinktet slår til når prisen på smågodt når bunnivå.

Foto: Caroline Bækkelund Hauge / NRK

– Det kan være så primitivt som et spørsmål om å overleve. Vi er helt tilbake til Darwin, på det å samle i lader og sikre grunnleggende fysiologiske behov. Muligheten åpner seg, og vi griper den, sier Eide.

Fornuften tatt i betraktning, mener Eide det ikke er lett å forstå hvorfor forbrukerne deltar i det han kaller en krig. Det er langt mer grunnleggende behov som kommer fram.

– Min hypotese er at vi har behov for næring, for å sikre oss og et behov for å overleve. Dette aktualiserer noe veldig primitivt. Alle normer og verdier som vi ellers lever etter, setter vi til side. Vi kaster oss over noe som egentlig ikke er så verdifullt, men som plutselig blir veldig viktig, sier Eide.

Les også:

Konkurranseinstinkt

Birger Opstad

Birger Opstad er ekspert på forbrukeres adferd.

Foto: Caroline Bækkelund Hauge / NRK

Eide får støtte fra en kollega. Birger Opstad har doktorgrad i forbrukeradferd og er førsteamanuensis i markedsføring ved Høgskolen i Sørøst-Norge.

– Hvis du ikke handler smågodt, føler du at du går glipp av et godt kjøp, og det ønsker du ikke, sier Opstad.

– Er det et konkurranseinstinkt her?

– Det kan man godt si, og derfor har folk litt høye albuer. Det blir nesten som innspurten på femmila i Falun. Det er om å gjøre å knuffe de andre til siden, for å få mest mulig av matfatet selv, avslutter Opstad.