Hopp til innhold

Bedre å banke på døren til ordføreren

HALLINGDAL (NRK): Den digitale nettportalen «Min sak» skulle bedre kontakten mellom folket og politikerne. Men systemet fungerer ikke i de små kommunene, mener tidligere ordfører.

Ivar Brevik

Tidligere ordfører i Ål, Ivar Brevik, mener det er suverent mye bedre å ta kontakt med politikerne ansikt til ansikt.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

– Vi har ikke fått inn noen saker. Poenget var jo at med 300 underskrifter, så kunne du få opp en sak i kommunestyret. På den måten har det ikke skjedd her i Ål, forklarer tidligere ordfører i Ål, Ivar Brevik.

I begynnelsen av 2013 laget kommunal- og regionaldepartementet en digital portal som de sendte ut til kommunene i landet. Ål kommune ville benytte portalen, der menigmannen kunne fremme en sak vedkommende brant for.

Skjermdump minsak.no

På minsak.no kan man fremme sine saker for politikerne.

Foto: Skjermdump minsak.no

Tar direkte kontakt

Men slik ble det ikke. Nåværende ordfører i Ål, Solveig Vestenfor, kan ikke engang huske at tilbudet ble lagt ut for innbyggerne. Brevik husker derimot saken godt, men mener metoden var en omvei i en liten kommune.

– Vi er en forholdsvis liten kommune der de fleste kjenner hverandre. Jeg vil påstå at alle innbyggere i Ål kjenner en som sitter i kommunestyret og tar direkte kontakt. Det har jeg erfart mange ganger selv, sier Brevik.

– Kontakter innbyggerne da de politikerne de selv stemte på?

– Det går veldig på tvers. Det er mange som tar kontakt med formannskapsmedlemmer som medlem, ikke fordi man har stemt på det og det partiet. Det viktige for folk er å få saken frem og da henvender de seg for å få gjort det, forklarer Brevik.

Trenger innkjøringstid

Svein Tore Marthinsen

Marthinsen tror man på mindre steder gjør som man er vant til.

Statsviter Svein Tore Marthinsen tror derimot at portalen «Min sak» trenger litt innkjøringstid.

– Veldig mange mennesker er på nett og bruker nettet daglig. Og det at man også kan fremme saker som er viktige for en selv, det tror jeg er en riktig vei å gå for en kommune. Å gjøre kommunen åpnere. Så det er en god idé, sier Marthinsen.

På spørsmål om hvorfor innbyggerne i Ål ikke har benyttet seg av tilbudet, svarer Marthinsen.

– Det kan jo hende at på mindre steder, som i Ål, at man gjør som man er vant til.

Suverent mye bedre

Den tidligere ordføreren tror uansett det er lettere å løse ting ansikt til ansikt.

– Det hender det er ubehagelige ting, men man kan jo alltid løse ting, sier Brevik.

– Men tror du det med direkte kontakt er typisk for småkommuner?

– Ja, absolutt. Det er klart at den andre metoden, ved å få 300 underskrifter og sånn, det er mer i Sanner sin verden med de store kommunene. Da er kanskje det nødvendig. Men i de mindre kommunene og i de mindre lokalsamfunnene så er den direkte kontakten suverent mye bedre, avslutter Brevik.

Flere nyheter fra NRK Buskerud