Hopp til innhold

Numedalsbanen åpnes for transport av flis

Fra 15. september skal det igjen gå tog mellom Kongsberg og Flesberg. Togene skal frakte tømmer og flis.

Numedalsbanen gjenåpner

Den 15. september vil det gå tog igjen på Numedalsbanen. Gamle tiltak blir nye, for å redde skogsindustrien i Norge.

Foto: Knut Brendhagen / NRK

Gjenåpningen av Numedalsbanen redder arbeidsplasser på sagbruket Moelven i Flesberg.

– Den flisa her den solgte vi til Södra Cell på Tofte, sier daglig leder Rune Frogner i Moelven Numedal.

Gjenåpner jernbanen

Rune Frogner i Moelven Numedal, forteller at de har jobbet i et halvt år med å få til bruk av jernbanen igjen.

Foto: Knut Brendhagen / NRK

Årsaken til gjenåpningen av Numedalsbanen er at tømmeret må fraktes lengre enn tidligere etter at flere norske treforedlingsbedrifter er lagt ned. Dette gjør at det er langt vanskeligere å bli kvitt flisa.

– Det har blitt vanskeligere etter at Tofte har blitt lagt ned, det er ingen tvil om det.

Måtte nye tiltak til

Frogner legger ikke skjul på at det måtte nye tiltak til for at de i det hele tatt skal klare å overleve som bedrift.

– Vi måtte ut å se etter andre løsninger. Vi har jobbet intenst i et halvt års tid, med å finne andre muligheter og det har vi klart. Hadde vi ikke fått til denne løsningen, ville det ha spøkt for arbeidsplassene på Flesberg.

Og der kommer jernbanen inn i bildet.

Flis fraktes med tog

Flis skal nå transporteres fra Numedal til Sverige med tog.

Foto: Knut Brendhagen / NRk

– Løsningen er å transportere flisa med jernbanen, med Numedalsbanen, på eksport mot Sverige.

For i Numedal begynte man å regne på hvordan man skulle fortsatt tjene penger på flisa, og da ble jernbanen løsningen.

– Her opp i Numedal er avstandene til de aktuelle kjøperne så lang, at biltransport ble for kostbart. Så begynte vi å se på jernbanen og fant fram til en løsning sammen med dem som gjør at lønnsomheten fortsatt er til stede her i Flesberg.

Numedalsbanen åpner igjen

Ansatte ved Moelven Numedal har jobbet i et halvt år for å finne løsningen på krisen innen treforedlingsindustrien.

Foto: Knut Brendhagen / NRK

Men skogeierne tjener mindre penger nå enn det de gjorde tidligere?

– Det er klart både prisen og markedet er presset.

Foreløpig er det snakk om cirka ett tog hver fjortende dag.

Les også:

Numedalsbanen fredet

- Numedalsbanen blir for dyr

Tar ansvar for Numedalsbanen

Stasjonsbygninger pusses opp