Gjenåpningen av Numedalsbanen redder arbeidsplasser på sagbruket Moelven i Flesberg.
– Den flisa her den solgte vi til Södra Cell på Tofte, sier daglig leder Rune Frogner i Moelven Numedal.
Årsaken til gjenåpningen av Numedalsbanen er at tømmeret må fraktes lengre enn tidligere etter at flere norske treforedlingsbedrifter er lagt ned. Dette gjør at det er langt vanskeligere å bli kvitt flisa.
– Det har blitt vanskeligere etter at Tofte har blitt lagt ned, det er ingen tvil om det.
Måtte nye tiltak til
Frogner legger ikke skjul på at det måtte nye tiltak til for at de i det hele tatt skal klare å overleve som bedrift.
– Vi måtte ut å se etter andre løsninger. Vi har jobbet intenst i et halvt års tid, med å finne andre muligheter og det har vi klart. Hadde vi ikke fått til denne løsningen, ville det ha spøkt for arbeidsplassene på Flesberg.
Og der kommer jernbanen inn i bildet.
– Løsningen er å transportere flisa med jernbanen, med Numedalsbanen, på eksport mot Sverige.
For i Numedal begynte man å regne på hvordan man skulle fortsatt tjene penger på flisa, og da ble jernbanen løsningen.
– Her opp i Numedal er avstandene til de aktuelle kjøperne så lang, at biltransport ble for kostbart. Så begynte vi å se på jernbanen og fant fram til en løsning sammen med dem som gjør at lønnsomheten fortsatt er til stede her i Flesberg.
– Men skogeierne tjener mindre penger nå enn det de gjorde tidligere?
– Det er klart både prisen og markedet er presset.
Foreløpig er det snakk om cirka ett tog hver fjortende dag.
Les også: