– Når julaften kommer og favorittonkelen din får to like slips, så er det godt å vite at du har en byttelapp, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.
Å få bytte en gave er ingen lovbestemt rett, men siden det er regnet som god service, er det mulig i de aller fleste butikker. Det er likevel et par ting å huske, forteller Forbrukerrådet.
Sjekk datoen på byttelappen
– Det er ofte nok å vise kvittering for det du vil bytte, men det aller beste er å ha byttelapp, sier Halsos. Samtidig er det viktig å sjekke datoene på byttelappen. Det er opp til butikken å bestemme hvor lenge en vare kan byttes etter at den er kjøpt. Variasjonen er stor – alt fra to dager til måneder.
Enkelte varer er også vanskelig å bytte, selv om kvitteringen er i orden. Ifølge Forbrukerrådet gjelder det stort sett hygieneartikler og undertøy.
Gaver kjøpt på internett
Netthandelen øker hvert år. I 2015 kjøper hver tredje nordmann ting som klær og sportsutstyr på internett. Hvis du planlegger å kjøpe julegaver på nett, er det viktig å huske at fristen for å angre ikke er evig.
– Er gaven kjøpt i nettbutikk, kan du angre på kjøpet to uker etter at den kom i posten. Det betyr at fristen kan ha gått ut på julaften. Husk å sjekke vilkårene for retur og angrerett, sier Halsos.
Hvert år får Forbrukerrådet henvendelser fra folk som ikke får byttet julegavene sine.
Vil handle mindre i år enn tidligere
Ifølge handelsorganisasjonen Virke vil nordmenn bruke 55,5 milliarder kroner på julehandelen i år. Det er en økning på 3,5 prosent fra i fjor og en betydelig lavere vekst enn i 2014, da den faktiske økningen var 6.9 prosent.
Men ikke alle venter vekst i julehandelen i år. Ifølge SpareBank 1 fører usikkerhet i den norske økonomien til at mange ikke vil bruke like mye penger på julegaver i år.