Hopp til innhold

– Hadde forventet at staten bidro med mer

Ordføreren i Nedre Eiker sier ingen liker bompenger, men mener de har valget mellom pest og kolera. I nabokommunen sier de nei til bom, når de ikke får noen tiltak.

Bompenger

Planen er å sette opp bomstasjoner ved medlemskommunenes yttergrenser. Prisen er foreslått til 30 kroner, eller 15 kroner hver vei. Det skal bare kreves bompenger én gang innenfor en time. (illustrasjonsfoto)

Foto: Knut Opeide

– Jeg syntes det var en god presentasjon som med all tydelighet understreker at dersom man skal få til noe, så er det med bompenger, sier ordfører i Nedre Eiker, Bent Inge Bye.

I går ble forslaget til Buskerudbypakke 2 presentert. Innbyggerne sitter igjen med regninga når det skal investeres over 10 milliarder kroner i kollektivtrafikken i Drammensregionen. For åtti prosent av dette skal dekkes inn med bompenger.

Bent Inge Bye

Bent Inge Bye mener man må gjøre noe nå, før det blir fullstendig trafikkaos.

Foto: Knut Brendhagen / NRK

– Jeg har gitt melding til samferdselsministeren at vi hadde forventet å få et større bidrag fra staten, legger Bye til.

Foreslår 30 kroner

Planen er å sette opp bomstasjoner ved medlemskommunenes yttergrenser. Prisen er foreslått til 30 kroner.

– Det er ingen som liker det. Jeg liker det ikke. Men det er et valg mellom pest og kolera. Statsråden har gitt klare meldinger om at det ikke blir noen pakke i dette området, med mindre man bruker bompenger, forteller Bye.

– Man har et valg

I nabokommunen Øvre Eiker er man usikre på hva gårsdagens presentasjon betyr.

– Hvis du ser i dag så er det bomringer rundt de store byene uansett. Så det må folk egentlig finne seg i. Hvis du vil kjøre bil, så må du betale for deg hvis du skal inn i de store byene, sier ordfører i Øvre Eiker, Ann Sire Fjerdingstad, og legger til:

Ordfører i Øvre Eiker, Ann Sire Fjerdingstad.

Ann Sire Fjerdingstad etterlyser bedre kollektivløsninger for Øvre Eiker.

Foto: Helle Nielsen Estensen

– Men så lenge det finnes muligheter, altså med buss eller tog, så har man jo et valg.

Ingen tiltak – ingen bom

Hun understreker at dagens situasjon ikke er god nok for kommunen.

– To tog i timen holder ikke for at folk skal bytte fra bil til tog. Vi må også ha mye bedre busstilbud. Nå hørte vi at det er økning med 50 prosent i sentrale strøk, da blir spørsmålet hvor sentralt er Øvre Eiker? Det er jeg litt i tvil om hvordan de ser på, sier Fjerdingstad.

– Investeringene har gått ned fra 23 milliarder til 10 milliarder. Bekymrer det deg?

– Jeg så at alle de planlagte tiltakene i Øvre Eiker er borte. Men vi har vært tydelige: Ingen tiltak – ingen bom. Og dermed blir det heller ingen bom i Øvre Eiker.

– Blir verre og verre

– Vi må prøve å se helheten, sier Bent Inge Bye.

Han sier man må ta grep nå, før det blir fullstendig trafikkaos.

– Innfarten fra Nedre Eiker inn mot Drammen på morgenen ser ut som en sammenhengende parkeringsplass. Og det vil bare bli verre og verre, avslutter Bye.