Hopp til innhold

Kritisk til sikkerheten i Oslofjordtunnelen

Omsluttet av tykk røyk klarte Rune Rødfjell å komme seg ut av Oslofjordtunnelen i fjor sommer. Et utenlandsk vogntog sto i full brann. I slutten av mai åpner tunnelen igjen for de tyngste kjøretøyene. Rødfjell er kritisk til sikkerheten.

Oslofjordtunellen/Rune Rødfjell

Rune Rødfjell mener de tyngste vogntogene må holde seg langt unna tunnelen.

Foto: Tipser/Privat

– I løpet av et halvt minutt var vi omsluttet av røyk. Jeg var sikker på at vi var ferdig, og at jeg aldri skulle få se barnebarna mine vokse opp, sier Rune Rødfjell.

Han var en av 34 mennesker som befant seg inne i tunnelen, da det utenlandske vogntoget tok fyr den 23. juni i fjor sommer. Rødfjell klarte å snu bilen, og med en meter sikt begynte han på den fem kilometer lange turen tilbake. På mirakuløst vis klarte han å komme seg ut igjen. Det tok en time. Bilen var skadet rundt det hele. Den dårlige sikten førte til at Rødfjell flere ganger kjørte inn i tunnelveggene og andre biler.

– Vi så ikke markeringslys hverken på veggene eller i taket. Fasilitetene i tunnelen er nedslående. Det er et under at ingen omkom, forteller Rødfjell.

Hva tenker du om sikkerheten i Oslofjordtunnelen? Diskuter nederst i artikkelen.

Sikkerheten bedres

Tunnelen var stengt for all trafikk i to uker, og de siste ukene har lastebiler opp til tolv meter fått lov til å kjøre. All transport av farlig gods er forbudt.

I etterkant av ulykken har Statens vegvesen gjennomført flere tiltak for å bedre trafikksikkerheten. Fartsgrensen er redusert, skiltingen er forbedret og forbikjøring er forbudt for tyngre kjøretøy. I tillegg har Statens vegvesen bedret skiltingen til den eneste evakueringsveien. Men fortsatt gjenstår en del sikringsarbeid før de tyngste kjøretøyene får slippe inn i tunnelen.

– Etter en risikoanalyse i november, ble det bestemt at vi skal bygge 25 evakueringsrom i tunnelen. Dette arbeidet er i gang, og vi håper å kunne åpne tunnelen for alle kjøretøy i slutten av mai, sier Nils-Erik Bogsrud, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

EU-forskrifter krever at tunnelen utvides med et løp til innen 2019. Da vil det være mulig å evakuere folk fra det ene løpet til det andre.

– Prosjekteringen av dette arbeidet er i gang, sier Bogsrud, men han kan ikke love noe nytt løp før tidligst i 2017.

Bygging av evakueringsrom i Oslofjordtunnelen.

Det skal bygges 25 evakueringsrom i tunnelen.

Foto: Henning Bendtsen/Statens Vegvesen

– Løpet må på plass raskere

Før løpet er på plass, er sikkerheten langt fra god nok, hevder Rune Rødfjell.

– De snakker mer om hva som burde og kunne vært gjort, i stedet for å se på det virkelige problemet. Veien er livsfarlig hvis lignende situasjoner oppstår. Da er det minimale muligheter for evakuering, sier Rødfjell.

Han mener de tyngste vogntogene må holde seg langt unna tunnelen. Argumenter som at miljøet forverres av tungtransporten gjennom Oslo, og at lastebilnæringen får økte transportkostnader, holder ikke.

– Det handler om menneskeliv og menneskeskjebner, men det vil man helst ikke snakke om, sier Rødfjell.

Nå håper han at hans engasjement kan få politikere og byråkrater til å framskynde byggingen av et nytt løp i Oslofjordtunnelen.

Bygging av evakueringsrom i Oslofjordtunnelen.

Arbeidet med å bygge evakueringsrommene er i full gang.

Foto: Henning Bendtsen/Statens Vegvesen