Og denne helt nye klaverkonserten handler, blant annet, om et lite barn, som sitter alene og spiller piano. Men plutselig, og uten forvarsel, hiver orkesteret seg over det, og skremmer det slik at man kan lure på om det noen gang kommer til å spille igjen.
Orkesteret på lur, som ulver..
-Det er skjønnheten og udyret som kjemper. Og her i 2. satsen er orkesteret udyret, og klaveret er skjønnheten.
Sier komponisten Poul Ruders. En av Danmarks mest fremførte samtidskomponister.
Bestillingsverk
Poul Ruders Klaverkonsert nr. 2 ble bestilt av Kringkastingsorkesteret i samarbeid med det amerikanske plateselskapet Bridge Records. Men også pianisten Jerome Lowenthal har bidradd. Han har vært læreren til solisten Vassily Primakov, ved Juilliard School i New York, og Lowenthal ønsket her å gi sin klassisk skolerte pianist-student en utfordring med samtidsmusikk.
Klassisk solist
Vassily Primakovs merittliste omfatter de store klassiske komponistene som Beethoven, Mozart, Schumann, Schubert, Dvorak, Chopin,Tsjajkovskij, Brahms... Poul Ruders klaverkonsert er noe helt annet:
-Den er svært annerledes enn alt annet jeg har spilt i mitt liv. Pianistisk måtte jeg oppdage en helt ny verden. Jeg trengte å bli vant til den, til teknikken, aspektet av farger, og måten han bruker klaveret på.
Symfoniske dramatiker
Det siste ti-året har Poul Ruders særlig gjort seg bemerket som operakomponist. Han har skrevet tre helaftens operaer for Det Kongelige Teater i København: Tjenerindens Fortælling, Kafka-prosessen og Dancer in the dark. Han har også en lang verkliste med mange slags instrumental- og vokalmusikk.
-Men hvert stykke er en utfordring. Selv når man er så erfaren og gammel i faget, som meg. Og jo eldre jeg blir, jo mer musikk jeg skriver, jo større respekt - jeg hadde nær sagt angst - for musikkhistorien, får jeg. Fordi jeg jo vet at jeg står på skuldrene til kjemper. Som jeg pleier å si: slaget er tapt på forhånd, men jeg blir ved allikevel..
Musikk er generøs
Poul Ruders er kjent for å bevege seg fritt mellom forskjellige stilarter. Og friere nå, enn da han begynte, på midten av 1960-tallet.
-Idag er jeg blitt langt mer tolerant. Man finner hurtig ut, når man blir eldre, at musikk er generøs. Det er ingen lov som sier at man skal komponere på den og den måte. Det eneste mål jeg setter meg, også hos andre, er integritet og profesjonalisme. Jeg er likeglad med genre og stil, hvis jeg kan fornemme ekthet og at komponisten har et ganske bestemt språk, og brenner for det. Det nok for meg.
Sårbart og enkelt
Kringkastingsorkesterets sjefsdirigent, Thomas Søndergård, dirigerte urfremføringen av Poul Ruders 2. Klaverkonsert. Også han er svært beveget av 2. satsen i denne konserten, av det lille barnet som sitter og øver, med orkesteret lurende i kulissene:
-Og plutselig kommer denne vanvittige angst, best som man sitter og forestiller seg noe utrolig bart og sårbart og følsomt, så velter denne voldsomhet inn over en. Jeg tenkte da jeg først leste dette; det er kanskje slik livet kommer til å se ut for deg, kjære barn, på et tidspunkt. Men heldigvis er det lys for enden av tunnelen. Konserten har masser av humor og flow og glede. Men det er spesielt at Ruders tør å være så enkel, og så plutselig bryte ut i noe hvor vi merker at livets alvor vil velte inn over deg.
Komponistens mantra
-Publikum skal aldri kjede seg. De skal også forstyrres litt, så det gjør litt ondt, ellers er det jo pop, og de skal også ha en åndelig og musikalsk berikelse. De tre ting forsøker jeg å oppnå, i min musikk.
Poul Ruders nye klaverkonsert, i Musikk i brennpunktet, NRK P2, onsdag 3. november, kl. 21.03 - 22.00.
Vassily Primakov, klaver, Kringkastingorkesteret, og dirigenten Thomas Søndergård.
Musikk i brennpunktet onsdag 10. november: Om Poul Ruders nye opera, Dancer in the dark.