Hopp til innhold

Operaen i havn

Bli med på prøvesang for stjernedirigenten Zubin Mehta og se vevingen av det unike sceneteppet når NRK1 sender dokumentaren som følger byggingen av operaen fra A til Å torsdag kveld.

Opera i havn: Nesten ferdig operabygg
Foto: Erik Berg/ Den Norske Opera & Ballett

SE VIDEO: Snøhettas Kjetil Trædal Thorsen viser oss detaljer på taket i Bjørvika

Norge har fått sitt første operahus. Et blendende hvitt nasjonalt monument som kan tas i bruk av alle, enten man liker opera eller ikke. På operaens store marmortak kan man gå en søndagstur, og kanskje stikke innom den flotte foajeen etterpå. Men først og fremst er dette Den Norske Opera & Balletts nye katedral. Bygget inneholder blant annet en hovedscene med flott akustikk, fleksibel orkestergrav og verdens mest avanserte scenemaskineri.

I torsdagens dokumentar "Operaen i havn" som sendes på NRK1 klokka 19.55, følger vi hele prosessen fra vedtaket om ny opera ble gjort til bygget står ferdig. NRKs journalist Anne Elisabeth Andersen har vært ansvarlig for programmet.

Sceneteppet til operaen i Bjørvika

Sceneteppe til nytt operahus laget av Pae White fra USA. Her er teppet under veving hos Flandern Tapestries, Belgia.

Foto: Anne Knutsen

Krevende prosess

Vi får følge prosessen helt fra debatten om hvorvidt vi i det hele tatt skulle ha en opera, og fram til det historiske vedtaket forelå i juni 1999. Da bestemte Stortinget at operaen skulle ligge i Bjørvika.

Deretter får vi hele historien fra første spadetak i 2003, til de hektiske månedene før årets åpningsgalla den 12. april.

Det har vært en krevende prosess for alle involverte, Statsbygg, Snøhetta og Operaen. Mange gode krefter har måttet jobbe sammen når Norges største kulturbygg etter Nidarosdomen skulle settes opp og tas i bruk.

Fra marmorbrudd til båtfirma

Vi har besøkt marmorbruddet i Carrara, vært med på prøvesang for dirigenten Zubin Mehta i München og filmet vevingen av Pae Whites sceneteppe i Belgia.

Vi drar til Norheimsund og båtfirmaet Djupevåg som har produsert all eiken til den største salen i operahuset, og til Hadeland der glasset til Norges største lysekrone ble laget.

Men først og fremst får vi oppleve det fantastiske bygget til Snøhetta ta form - med marmortaket som det mest spektakulære prosjektet.

Inspirasjon og utfordring

Huset i Bjørvika inspirerer, men er også en utfordring for ledelsen og de nesten 600 ansatte ved Den Norske Opera og Ballett.

Antallet forestillinger skal fordobles, og flere scener skal tas i bruk. Spesielt scene 2 kan gi muligheter for nyskaping og alternativt repertoar.

Vi får innblikk i operasjef Bjørn Simensens kunstneriske utfordringer underveis, og uforutsette hendelser. Vi får være med på planleggingsmøter og høre om diskusjonene om kunstnerisk profil, kvaliteten som må ivaretas og nye verk som skal presenteres.

Vi er med på prøvene på operabestillingen ”Jorden rundt på 80 dager”, nyskrevne balletter og til stede backstage under prøver og forestilling på klassikeren ”Tornerose” som også skal vises i åpningssesongen i det nye huset.

Bilde fra oppsetningen ”Tornerose”.

Fra oppsetningen Tornesros

Foto: Erik Berg/ Den Norske Opera & Ballett

Fra kummerlige kår til ultramoderne tilstander

Operaen har over 50 yrkesgrupper under sitt tak. Dyktige håndverkere og høyt kvalifisert teknisk personale skal sørge for at det nye operamaskineriet trekkes i gang. Vi får oppleve kontrasten mellom kummerlige forhold på Youngstorget og et ultramoderne nytt arbeidssted i Bjørvika.

Pga diverse forsinkelser og dårlig tid til opplæring måtte dessverre åpningsforestillingen ”Jorden rundt på 80 dager” tas av plakaten. I september blir Verdis "Don Carlos” den første store nyproduserte operaforestilling på hovedscenen.

Programansvarlig: Anne Elisabeth Andersen

Sendes på NRK1 torsdag 10. april kl 19.55