Hopp til innhold

En multimediemaskin i Milano

Operaen i Milano, Teatro alla Scala, ble ferdig i 1778. I 2004 sto den nyrestaurert, som et drømmeoperahus, i purpur, gull og kremhvitt. Hvordan spille samtidsopera her?

Operaen Quartett, av Luca Francesconi, på Teatro alla Scala

Scenen flyter midt i sceneåpningen, omgitt av projeserte bilder. Poesi, magi og hard realisme fra teamet rundt Luca Francesconis opera Quartett, på La Scala i Milano.

Foto: Brescia og Amisano, Teatro alla Scala

Komponisten Luca Francesconi

Komponisten Luca Francesconi

Foto: Bodil Maroni Jensen

-OK, La Scala er et tempel. Men jeg har ikke prøvet å tilpasse meg, for å lage en suksess. Ikke i det hele tatt. Dette er et vanskelig stykke. De har aldri sett en forestilling som denne, her.

Farlige forbindelser

Librettoen til den italienske komponisten Luca Francesconis nye opera, Quartett, er en fri bearbeidelse av Heiner Müllers teaterstykke av samme navn. Denne er igjen basert på brevromanen Les Liaisons dangereuses, av Choderlos de Laclos, fra 1782. Mange kunstnere opp gjennom årene, har brukt rolleleken mellom Marquise de Merteuil og Vicomte de Valmont, til å si noe om forelskelse, forførelse, manipulasjon, kontroll, sjalusi...

QUARTETT av Luca Francesconi

Innestengt, i rommet, i boblen, i kulturen?

Foto: Brescia og Amisano, Teatro alla Scala

Kunst og teknologi

Luca Francesconi har selv utarbeidet librettoen, og han har konstruert musikk og tekst med tanke på avenserte teknologiske løsninger.

-Det er grunnen til at du alltid ender opp med å jobbe i store operahus; det er her du finner den største multimediemaskinen. Problemet er at organiseringen av denne maskinen er så krevende, at du aldri får tid nok til det du virkelig vil…

To orkestre

Et kammerorkester er plassert i orkestergraven. Resten av La Scala-orkesteret befinner seg et annnet sted i huset, sammen med koret. Klangen fra disse skjulte musikerne bearbeides elektronisk og overføres til salen gjennom høyttalere, plassert rundt omkring på de seks etasjene med balkonger. Det er også store dimensjoner over bilder som blir projesert på en duk som dekker hele sceneåpningen. Sangernes lille scenerom flyter midt i dette bevegelige scenebildet.

Operaen Quartett av Luca Francesconi

Karakterene observeres, av seg selv og av alle oss andre.

Foto: Brescia og Amisano, Teatro alla Scala

Farlig lek med roller

Sceneboksen er et bilde på vår selvopptatthet, ikke minst globalt, ifølge Francesconi. Han ser det kyniske rollespillet mellom karakterene som en parallell til politisk posisjonering og utnyttelse av andre, noe vi kan frykte ender med totalt ødeleggende misbruk av oss selv og andre.

-Operaen har vært en utfordring, fordi den har bare to karakterer, har en vanskelig tekst, et krevende innhold, og spilles på et veldig, viktig teater. Men jeg har likevel ikke vært imøtekommende overfor et publikum som kommer for å høre Puccini. Samtidig kan du ikke ignorere et sted som dette, men må prøv å ta ut auraen her, det hellige, og respektere skjønnheten.

Melodrama

Operaen Quartett av Luca Francesconi

La Marquise de Merteuil:Allison Cook, Le Vicomte de Valmont: Robin Adams

Foto: Brescia e Amisano, Teatro alla Scala

Luca Francesconi har skrevet mange operaer, både for tradisjonelle operahus og for mer eksperimentelle scener. Etter en hektisk prøveperiode på La Scala i Milano, og med mange gode kritikker etter premieren den 26. april, har han likevel sine motforestillinger:

-Jeg er ikke sikker på at jeg vil bruke denne slags operahus fremover, i hvert fall ikke i nær fremtid. Det er så mange kompromisser du må gjøre. Takk og lov for at alle er så gode, her. Vi måtte bytte sangerne, i siste øyeblikk, så vi mistet halve prøvetiden. Men alt dette er helt vanlig, i et operahus som dette. Alle klisjéene er her. Primadonnaen klager, regissøren slåss med dirgenten, dirigenten slåss med orkesterlederen, og komponisten... ha, ha, for én gangs skyld, så er ikke komponisten død, men levende! Men det gir jo et ekstra problem, for alle er vant til å arbeide med en død komponist!

Stjernedirigent

Dirigenten Susanna Mälkki

Dirigenten Susanna Mälkki

Foto: Bodil Maroni Jensen

Susanna Mälkki var Francesconi valg, fordi hun har arbeidet med hans musikk tidligere.

-Premieren ble fremskyndet, så jeg fikk partituret ganske sent, faktisk. Men sånt hender. Jeg er vant til det, med moderne musikk.

Den finske Susanna Mälkki er virkelig vant men ny musikk. Hun er en av internasjonale dirigenter som har gjort karriere, også på bakgrunn av et stort samtidsrepertoir. Hun er kunstnerisk leder for Ensemble InterContemporain i Paris, og har vært det siden 2006. Og i tillegg gjestedirigerer hun verdens fremste orkestre, inkludert Concertgebouw og Berlin-filharmonien, og da med klassisk musikk. En viktig periode hadde hun også, da hun var kunstnerisk leder for Stavanger Symfoniorkester fra 2002 til 2005.

La Scalas debut

Operaen Quartett var Susanna Mälkkis debut på La Scala. Og samtidig var det også første gang i La Scalas 233 årige historie, at det var en kvinnelig dirigent i orkestergraven.

Om La Scala og en ny opera gir et ekstra press?

-Man kan jo tenke seg det. Men nei, om man er en kunstner som har noe viktig å si, så sier man det. Så enkelt er det.

Og man vet at orkesteret er veldig bra, koret er bra, salen er utrolig vakker, akustikken er fenomenalt fin, etcetera. Så det å dirigere på la Scala, gir bare en bonus, tror jeg.

Operaen Quartett av Luca Francesconi

Den morbide rolleleken nærmer seg slutten...

Foto: Brescia e Amisano, Teatro alla Scala

Ultima-sjef

Luca Francesconi er heller ikke noe ubeskrevet noteblad, i Norge. I 2001 var han festivalkomponist på Music Factory i Bergen, og i 2006 var han profilkomponist på Ultimafestivalen. Og når samtidsmusikkfestivalen Ultima arrangeres i september, for 22. gang, er det med Luca Francesconi som ny, kunstnerisk leder.

- Da jeg aksepterte jobben som kunstnerisk leder for Ultima, var det for å se om det er mulig å lage et slags permanent laboratorium med forskjellige kunstarter sammen, hvor du har plass, tid, aktører, musikere, lys, teknologi, og du kan arbeide og eksperimentere. Dette er måten vi kan finne en ny kombinasjon av uttrykksformer på. Altså ikke en festival bare som et utstillingsvindu for det og det og det, men mer som en workshop for idéer.

Luca Francesconis opera Quartett presenteres i Musikk i brennpunktet, NRK P2, onsdag 22. juni kl. 21.03 - 22.00.

Opptak fra Teatro alla Scala i Milano, 26.april i år.

QUARTETT di Luca Francesconi

La Marquise de Merteuil:Allison Cook,
Le Vicomte de Valmont: Robin Adams
Direttore Susanna Mälkki
Secondo direttore Jean-Michaël Lavoie
Regia Alex Ollé (La Fura dels Baus)
Video Franc Aleu
Scene Alfons Flores
Costumi Lluc Castells
Luci Marco Filibeck
Realizzazione informatica musicale Ircam: Serge Lemouton
Ingegneri del suono Ircam: Sébastien Naves e Julien Aléonard