Hopp til innhold

Morgenandakten onsdag 13. mai

Å løfte hodet

Cecilie Jørgensen Strømmen

God morgen!

Har du noen ganger tenkt på, etter en litt tung dag, at "du ska få en dag i mårra som rein og ubrukt står? Med blanke ark og fargestifter til?"

Mai er vårmåneden fremfor alle med den store festen den 17., og frigjøringens måned for 70 år siden. Jeg ser lysegrønt, rødt, hvitt og blått for meg.

Hva er det som frigjør eller feller oss i dag? Hvilke nye muligheter har vi i dag? Hvordan legger vi bak oss gårsdagen slik at vi kan strekke oss mot fremtiden? Kan troen hjelpe oss med dette?

Gudstjenestene starter ofte med syndsbekjennelsen. Som ung synes jeg det var veldig tungt. Jeg elsket å høre at Guds nåde og fred ble ropt ut over oss. Jeg ble løftet opp av dette, men ble så irritert over å bli dradd ned igjen - ved å bli minnet om syndene mine. Vet du hva, jeg hadde jo bare ikke skjønt det!

Man bekjenner ikke synden el syndene for å minnes begredelighetene, men for å kvitte seg med dem! Derfor er det et mesterlig pedagogisk trekk at vi i begynnelsen av gudstjenesten kan legge dem fra oss. Og så gå videre med rak rygg og løftet hode.

Kristendommens viktigste ord er ikke synd men tilgivelse. I tilgivelsen får man kjenne på skaperkraften i livet, det gamle er borte, noe nytt er blitt til.

Martin Luther sammenliknet Gud med en billedhugger som former en skulptur. Det samme hugget med meiselen som hugger bort noe, former skulpturen. Gud ønsker å forme oss til likhet med Jesus. Noe skjæres bort for at noe nytt kan vokse frem.

Det er en skapelsesprosess. Hos noen få mennesker, for eksempel Mor Teresa kunne man ane at Kristi ansikt lyser frem.

Å henvende seg til Gud kan gjøres veldig enkelt. For eksempel Kjære Gud, hjelp meg å tro I liv og død , det er så vanskelig for meg å sette min lit til deg.

Kirken sier det på denne måten: "Gud du som kjenner og elsker oss alle. Vi har gjort deg imot. Vi har glemt deg og det du ville vi skal gjøre. Vi har tenkt mer på oss selv enn på andre. Tilgi oss for Jesu skyld.” Tro er å være både fri og tilkoplet.

Cecilie Jørgensen Strømmen

Musikk: Johnny Cash -

Skog