Hopp til innhold
Anmeldelse

Frodig sirkus på Oscarsborg

Når Stein Winge setter opp opera, er det alltid sirkus på scenen. I "Bajazzo" er det nettopp det det handler om. Sirkusdirektør Winge fornekter seg ikke, og den gamle festningen fylles med ablegøyer og velklingende, tragisk kjærlighet.

Oscarsborgoperaen 2011

Birgitte Christensen og Thor Inge Falch ønsker velkommen til frodig og blodig sirkus.

Foto: Hans-Christian Bøhler

anm

Oscarsborgoperaens hjemmeside

I øsende regn la Oscarsborgoperaen en ny suksess til sin merittliste.Det er innsmigrende musikk, øyenslyst på scenen, og topp kunstnerisk nivå. I løpet av premierekvelden fredag måtte til og med regngudene overgi seg, og det ble en varm sommerkveld på en av Norges fineste utendørsarenaer.

Virkelige livet

I år er det to korte operaer som har lang tradisjon for å bli framført sammen. Begge stammer fra italiensk 1890-tall. Akkurat som i samtidens litteratur vil operaen skildre det virkelige livet uten romantikk og sentimentalitet.

Det gjør historiene om kjærlighet og sjalusi ekstra troverdige, og det handler om hevn for utroskapen - vendetta.

Påskemorgen

Den første er "Cavalleria Rusticana" ("Kavalerer på landet") av Mascagni med erotiske forviklinger omkring en kjekk bondegutt .

Det hele skjer en påskemorgen mens folk går til gudstjeneste. Men siciliansk temperament fornekter seg ikke, og blodet flyter i den tragiske slutten.

Commedia dell'arte

Liknende forviklinger utspiller seg i "Bajazzo av Leoncavallo. En sirkustrupp fremfører en gammel commedia dell' arte-historie om kjærlighet og sjalusi mellom dukker.


Men det blir blodig alvor når den kvinnelige stjernen tilbes av flere enn sin ektemann. Han hevner seg grundig mens publikum tror det hører med til sirkuset.

Totalteater

Oscarsoperaen i regn

800 regnfrakker på premieren

Foto: Torkil Baden / NRK

Når Stein Winge setter opp opera, er det alltid sirkus på scenen. I "Bajazzo" er det nettopp det det handler om. Sirkusdirektør Winge fornekter seg ikke.

Han har originale grep på statistene, og han fyller den gamle festningen med akrobater, flammeslukere og klovner. Med action over alt på borgen blir det virkningsfullt totalteater.

Betagende

Bajazzo

Thor Inge Falch (til v.) og Espen Fegran i Bajazzo

Foto: Hans-Christian Fegran

Folklore og katolske prosesjoner er betagende og binder de to separate operaene sammen.

Et annet sammenbindende element er Birgitte Christensen som et svært forstålig sensuelt midtpuinkt og med en nydelig, kraftfull sopran.

Dramatisk

I "Bajazzo" utmerker Espen Fegran og Yngve Sørbø seg med ruvende skikkelser.

Thor Inge Falch gir dramatisk nerve til tittelrollen som den bedratte og forpinte ektemannen, men hans tenor er ikke helt stødig.

Jevnere

Cavalleria Rusticana

Marius Roth Christensen (Turiddu) har fått nok av sin sjalu Ingrid Dominique.

Foto: Hans-Chrstian Bøhler

"Cavalleria Rusticana" har et jevnere solistensemble med Marius Roth Christensen som forføreren og med en slank og veldreid tenor.

Han er omgitt av Andreas Franzén, Birgitte Christensen, Marianne Andersen og særlig bemerkelsesverdig sopranen Ingrid Dominique.

Veltrimmet

Det klinger usedvarnlig godt ut i borggården på Oscarsborg og uten en eneste mikrofon.

Små og store korsangere er imponerende veltrimmet og orkesteret velmodulert, alt stødig styrt av Terje Boye Hansen.

Mest vellykte

Stein Winge og Anne Felberg

Regissør Stein Winge og operasjef Anne Felberg kan være fornøyd.

Foto: Torkil Baden / NRK

Et stort apparat er i sving med nærmere to hundre foran og bak scenen. Operaferger kommer fra Drøbak, Aker Brygge og Sandvika.

I august gis i alt ti forestillinger og med plass til 1500 hver gang. Dette er femte år på rad med opera på Oscarsborg og i år antakelig den frodigste og kunsterisk mest vellykte oppsetningen.