Ideen om den plagede kunstnersjelen som finner sin forløsning gjennom å skape, er kanskje en myte.
Men i Niki de Saint Phalles tilfelle er det mye som tyder på at kunsten faktisk ble hennes redning.
En mørk barndom
Nå har denne bemerkelsesverdige kunstneren fått sin første retrospektive utstilling i Norge.
På Henie Onstad Kunstsenter foldes nemlig det fargesterke og frodige universet ut i full bredde.
Som kunstner var hun fullstendig selvlært. Hennes barndom var preget av vanskjøtsel, vold og seksuelle overgrep.
Aggresjonen som kommer til uttrykk i hennes prosjekt, er med andre ord lettere å forstå enn den heftige gleden og vitaliteten som også finnes der.
Aggressive arbeider
Niki de Saint Phalles tidligere arbeider er preget av et sterkt raseri.
Hun monterte gjenstander på en treplate eller fikserte dem ned i gips, og skapte slik et hybriduttrykk i grenseland mellom bilde og skulptur – en type kunstverk vi gjerne kaller assemblage.
Ofte valgte hun objekter med et voldelig potensial, som hammer, kniv, saks eller revolver.
Et av disse ganske aggressive verkene er «Portrait of My Lover/Portrait of Myself» fra 1960/61.
Uttrykket består av en mannsskjorte som illuderer en overkropp, der hodet er en dartblink som publikum ble invitert til å kaste piler mot.
Fargeeksplosjoner
I starten av 60-tallet begynte hun å feste malingsampuller på assemblage-verkene sine og skjøt på dem med salongrifle, slik at det oppsto vakre fargeeksplosjoner.
Slik kunne hun skape et tilfeldighetsmaleri, som også bar i seg denne veldige vreden.
I utstillingen ser vi også en film der hun fyrer løs på et kunstverk mens hun brøler.
Bildet av den vevre, unge kvinnen som står i flekkede klær og skyter med gevær, gikk verden over.
I 1961 var Niki de Saint Phalle blitt en av de største kunstkjendisene i Europa.
En vending mot gleden
Denne voldelige og aggressive delen av hennes kunstnerskap er det første som møter oss på Høvikodden.
Overgangen til utstillingens neste avdeling viser oss hvordan motivkretsen og formspråket i 1963 gjorde en ganske brå vending.
Nå lot hun volden og aggresjonen ligge og konsentrerte seg om gleden, noe hun mente var utfordrende å forholde seg til for etterkrigsmennesket.
Saint Phalle utviklet det som er blitt stående som hennes mest kjente uttrykk, nemlig Nana-skulpturene:
Store, frodige, fargerike kvinnekropper fanget i et øyeblikk av dans og bevegelse. Mange av dem er belagt med skinnende emaljerte fliser.
I utstillingen kan vi se hvordan hun utforsket kvinnerollen på ulike måter. Fra det livsbejaende fruktbarhetssymbolet, til den monstrøse moren som fortærer sine barn.
Personlige og kollektive traumer
Niki de Saint Phalles kunstneriske prosjekt speiler både egne sår, men også verdenskrigen som et kollektivt traume.
Det er få kunstnerskap i nyere tid som har så mye smerte og skjønnhet i seg på samme tid: så sterkt lys, og så dype skygger.
Men selv om de dunkle understrømmene er til stede i alt hun gjør, er utstillingen på Høvikodden preget av en følelse av overskudd og oppdrift.
Man fornemmer hvordan hun med hele seg, gjennom sin fargesprakende kunst, har kjempet mot å bli dratt ned i sitt eget mørke.
Henie Onstad Kunstsenter gir oss en fyldig og kunnskapsmettet presentasjon av et av etterkrigstidens viktigste kunstnerskap.
Hvis du kjenner at dagen og livsfølelsen er litt grå, er det bare å legge veien til Høvikodden. For dette er virkelig en vitamininnsprøytning av en utstilling.
Hei!
Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les hva jeg synes om Nasjonalmuseet, eller 22. juli-minnestedet på Utøykaia. Les gjerne også anmeldelsene av «Floker av tråd og tau» av Magdalena Abakanowicz, «Meditasjoner over Dantes Inferno» av Håkon Bleken og «LOL – Humor i norsk kunsthistorie» ved Haugar i Tønsberg. Her kan du også se hva jeg mener var de tolv sterkeste kunstopplevelsene i 2023.