Å være menneske er å være skyldig. Og Jesus vurderer det vi skylder som så betydelig at vi ikke er i stand til å gjøre opp for oss. Det som ikke var mulig for mennesket, det gjorde Gud. Redningen er at Jesus selv gir livet som en løsepenge. Han tar det oppgjøret vi selv ikke er i stand til, på våre vegne, slik Bjørn Eidsvåg skriver det i sin salme: «En tåre renner fra ikonet». Eidsvågs oppdagelse i møte med påsken er: «Jeg ser hva du har gjort, og legger kronen bort. Straffen lå på deg, nåden bærer meg».
Dette initiativet fra Guds side hadde en pris som den tyske presten Dietrich Bonhoeffer beskrev slik: ”Det som er kostbart for Gud må aldri bli billig for oss. Billig nåde er den nåde vi gir oss selv”. ”Kostbar nåde”, derimot, ”handler om at prisen er betalt for oss. Nåden er kostbar fordi den kostet Kristus livet, og den er nåde fordi Gud dermed gir oss livet.»
Det er dette mysterium August Strindberg beskriver i sitt skuespill PÅSKE. Strindberg strevde lenge med å akseptere den kristne tanken om det Gud gjorde ved å la Jesus sone for menneskehetens skyld på korset. I sitt pasjonsspill legger han følgende setning i munnen på hovedpersonen Elis: ”Forstår du dette, at Forsoneren har sonet for våre synder, og likevel fortsetter vi å betale?”
Her butter det i mot for mange. Vi skal være så selvhjulpne at tanken om en stedfortreder oppleves uvirkelig. Det er nesten for godt til å være sant, tenker vi.
Eller er det for provoserende og uutholdelig? Det er kanskje derfor vi for sikkerhets skyld fortsetter å betale, lenge etter at gjeldsbrevet er slettet inntil vi i påsken hører om han som gav sitt liv som løsepenge for mange, også for deg.
Per Arne Dahl
Musikk Til alle tider Bjørn Eidsvåg