Hopp til innhold

– Flere hundre tusen kan dele Breiviks verdenssyn

Filosof og samfunnsdebattant Lars Gule svarte leserne om hvordan man møter ekstremistiske tanker.

Video -

VIDEO: Lars Gule: - Breivik har intet å tilføre en seriøs debatt. (Foto: Helge Carlsen)

Gule har blant annet vært generalsekretær i Human-Etisk Forbund, og er ekspert på islam og flerkultur.

Han er også en av relativt få som har vært i debatter med Anders Behring Breivik på Internett.

– Breivik framsto ikke på noen måte som utilregnelig. Han var verken mer eller mindre ekstrem enn andre jeg møtte i debatt, fortalte Gule da han stilte i nettmøte på NRK.no i dag.

Kan ha flere hundre tusen meningsfeller

Mange var bekymret for at andre skal følge i Breiviks fotspor. Gule mener denne muligheten er en pris vi må betale for å leve i et fritt og demokratisk samfunn.

– Dessverre, det finnes alltid en mulighet for at noen vil forsøke å følge i Behring Breiviks fotspor. Sjansen er imidlertid IKKE veldig stor. Men vi må aldri la frykten få overtaket. Da har terroristene vunnet, skrev Gule.

Gule har tidligere anslått at rundt 15.000 mennesker i Norge kan dele Breiviks virkelighetsoppfatning. Da er det flere hundre tusen på verdensbasis.

– I Europa ville jeg tro vi snakker om flere hundre tusen. På verdensbasis blir det enda noen flere hundre tusen, særlig i USA. Dette anslaget baserer seg på at en del av de mange millioner som stemmer på ekstremt innvandrerfiendtlige partier i Europa, også vil dele store deler av Breiviks oppfatninger, sier Gule.

Les også: – Breivik brevveksler med meningsfeller

– Må møtes med kunnskap

Flere lesere konfronterte Gule med sitt politiske engasjement på 1970-tallet, og leseren «Vidar Viking» ville vite om Gule er venstreekstrem.

– Nei, jeg er ikke venstreekstrem. Jeg var det en gang, da jeg mente terror var et akseptabelt virkemiddel i politisk kamp. Det sluttet jeg å mene for mer enn 30 år siden, svarte Gule.

Gule mener det er viktig å ta til motmæle mot frykten for islam og retorikken til ekstremister.

– Jeg tror det er viktig å møte islamfrykt og islamofobi med kunnskaper. Det tar tid og er ikke nok. Derfor må vi også forsvare grunnleggende verdier som menneskeverd, menneskerettigheter og demokrati. Og vi må gjøre dette kontinuerlig. Kampen mot høyreekstremisme og islamfobi tar ikke slutt med det første, svarte Gule.

– Ikke all kritikk er islamofobi

Han understreket at man kan kritisere islam uten å falle i kategorien islamofob.

– Ikke all kritikk av islam er islamofobi. Jeg driver selv islamkritikk i ganske betydelig omfang. Men kritikk er noe annet enn hat og frykt for konspirasjoner. Kritikk må basere seg på kunnskaper og realistiske proporsjoner om og av det som kritiseres, svarte Gule.

Han advarte også mot å henvise til Breiviks argumenter i en slik debatt.

– Diskuter gjerne innvandring og islam, men hold Breivik utenfor. Han har intet å bidra med i en seriøs debatt, skrev Gule.

Breivik

Anders Behring Breivik kan ha mange meningsfeller, men Lars Gule mener det er viktig å ikke la frykten ta overhånd.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Les alle svarene fra nettmøtet med Lars Gule her:

Kommentar fra Joshua J kl. 13.42

Det er mange som kommer med komentarer som "han har jo litt rett da..." (breivik) og deler mange av hans synspunkter. Hva ville du ha sagt til disse personene?

Lars Gule kl. 13.42

Det er farlig å gå ut fra at Behring Breivik har litt rett. Alle har litt rett i noe. Spørsmålet er hva han har rett i. De sentrale delene av hans manifest, er det fint lite som er riktig. Det absolutt ingen som helst grunn til å ta utgangspunkt i de delene av hans ideverden som har motivert hans handlinger.

Det er svært mange andre steder å begynne hvis man vil problematisere innvandring, islam osv., helt uten å kreditere Behring Breivik med noe som helst. Det er alltid en fare for at en slik innfallsvinkel i neste omgang brukes til å legitimere også handlingene. Eller diskriminering. Eller annet som krenker noens menneskeverd.

Derfor, diskuter gjerne innvandring, islam mm., men hold Behring Breivik utenfor. Han har INTET å bidra med i en seriøs debatt.

Kommentar fra Thormod kl. 13.36

Hei. Så tv 2 dokumentaren om muslimenes brorskap eller hva de kaller seg som nå er store i egypt etter hva jeg har fått med meg. I den dokumentaren kommer det frem at de er store på verdensbasis og at det ikke trengs krig for å overta europa, men kun muslimsk forflytning mot europa. De vil da på sikt "utkonkurer europere som er deres mål. Å få et muslimsk europa. Stemmer dette eller er det tatt ut av ei feil sammenheng?

Lars Gule kl. 13.36

Den dokumentaren du viser til, gir et skjevt bilde av Det muslimske brorskap, deres mål OG mulighetene for å oppnå disse målene. I stor grad handlet filmen om NOEN muslimbrødres ønsketenkning.

Kommentar fra Hans kl. 13.34

Kaller du enhver form for islamkritikk islamofobi eller "hat" ? Hva er etter ditt syn "legitim" kritikk av islam?

Lars Gule kl. 13.34

Nei, ikke all kritikk av islam er islamofobi. Jeg driver selv islamkritikk - i ganske betydelig omfang. Men kritikk er noe annet enn hat og frykt for konspirasjoner. Kritikk må basere seg på kunnskaper og realistiske proporsjoner om og av det som kritiseres.

Kommentar fra T. Aas kl. 13.33

Vil , -om så, noen politiske strømninger i Norge vil dra fordel av at ABB blir erklært sinnsyk

Lars Gule kl. 13.33

Ja, de mest islamofobe og de som deler store deler av Behring Breiviks virkelighetsoppfatning, vil "tjene" på at Behring Breivik blir kjent utilrengelig. Da kan man avvise at det er noen sammenheng mellom ideene og handlingene.

Kommentar fra FIUL kl. 13.31

Gule, har du noko mot at det vert fleire muslimar enn kristne her i landet?

Lars Gule kl. 13.31

Ja, og nei. Jeg er religionskritiker, men folk har rett til å tro det de vil. Det spiller ikke en stor rolle hvilken tro folk i Norge har. For de fleste troende er ikke sterkt troende, uansett.

Kommentar fra Anniken L kl. 13.30

Lars Gule, jeg er motstander av Islam av gode grunner. Jeg mener religionen er fylt av hatefulle fraser, og mener dette er virkeligheten. Det er ikke en fobi, men ett motstand av hat. Vil ha meg frabedt at mennesker som deg kaller meg Islamfobiker. Jeg kan vel få lese koranen og ta innover meg dens hatefulle budskap, uten at slike som deg skal kalle meg ekstrem? Skal hele Norge like Islam etter din mening? Høres urealistisk ut.

Lars Gule kl. 13.30

Jeg er også islamkritiker. Har skrevet flere kronikker og en bok med islamkritikk. Men det er altså forskjell på kritikk (til og med dum og dårlig fundert kritikk) og islamofobi. Islamofobien omfatter også en konspirasjonsteori. Om du ikke er konspirasjonsteoretiker, er du heller ikke islamofob.

Kommentar fra Lars kl. 13.27

Hei Lars Gule. Ser du ingen problemer med muslimsk innvandring til Vesten/Norge i den skala som det er idag? Er det ikke også litt spesielt at du skal sitte her som en fagmann, når du selv ble arrestert med sprengstoff som vel strengt tatt skulle brukes i en terrorhandling mot Israel?

Lars Gule kl. 13.27

Jo, jeg ser mange problemer og utfordringer ved innvandring, av både muslimer og andre. Men ikke uoverkommelige problemer. Vi kan altså finne løsninger, og andre løsninger enn å stenge grensene og diskriminere innvandrerne.

Spørsmålet om min bakgrunn er besvart ovenfor. Det er altså ikke min fortid som er relevant når jeg blir bedt om å kommentere, men min kompetanse omkring ekstremisme, terrorisme, islamisme etc.

Kommentar fra Jonas kl. 13.25

Hei Lars. Hvorfor mente du at det var rett å nytte sprengstoff mot jøder?

Lars Gule kl. 13.25

Jeg har aldri ment at det var eller er rett å bruke sprengstoff mot jøder. Derimot er palestinerne i krig med Israel. Det brukes våpen - og terror - fra begge sider. Terroren er uakseptabel uansett hvor den kommer fra.

Men for meg er det altså ikke noen identitet mellom Israel/israelere på den ene siden og jøder på den andre. Det er en tilsnikelse å si at et hvert angrep på Israel er et angrep på jøder.

Kommentar fra Øyvind kl. 13.22

Hei Lars! Selv om all sannsynlighet tilsier noe annet, er det ikke farlig å totalt avfeie at ABB er en del av ett større nettverk. Om ikke så avansert som han selv hevder, og vil man ikke anta at PST holder muligheten åpen?

Lars Gule kl. 13.22

Jeg tror nok PST holder alle muligheter åpne for at meningsfeller av Behring Breivik kan komme til å kopiere ham. Men heldigvis tror jeg sjansene for at noe slikt vil skje, er ganske liten.

Kommentar fra Peder kl. 13.19

Gule, når du "møtte" ABB på nett; fremstod han som utilregnelig i forhold til sine meningsfeller?

Lars Gule kl. 13.19

Nei, Behring Breivik framsto ikke på noen måte som utilregnelig. Han var verken mer eller mindre ekstrem enn andre jeg møtte i debatt på Document.no.

Kommentar fra Nils-Petter Enstad kl. 13.18

Det har ikke direkte tilknytning til rettssaken isolert sett, men kanskje til det større terrorbildet: Hva mener du om Johan Galtungs "jødekonspirasjonsteorier" slik de skal være lagt fram i tidsskriftet Humanist (og referert i Dagen i dag)? Han setter jo 22. juli inn i en slik konspirasjonsmodell.

Lars Gule kl. 13.18

Jeg finner det ytterst beklagelig at Johan Galtung kompromiterer seg selv ved å bidra til spredning av antisemittiske konspirasjonsteorier. Galtung ikke antisemitt, men han har ikke utøvd den kildekritikk som er påkrevd i den typen saker som han har kommentert.

Det er ytterst uheldig, ja farlig, å koble 22. juli til Israel og jøder. Det har da heller ikke noe som helst grunnlag i det vi vet om hendelsene.

Kommentar fra Alex K. kl. 13.15

Tror du Breivik tar opp din fengselstraff for planlegging av terror mot Israel?

Lars Gule kl. 13.15

Det vet jeg ikke, men det er tvilsomt. I følge forsvarerne vil de spørre meg om Behring Breiviks meningsfeller på Internett, ikke min fortid.

Kommentar fra Siv kl. 13.14

Gule, hvorfor tror du det er så viktig for ABB å få fram at han ikke er "gal", men har gjort alt dette med overlegg? Det er sykt å se at han bryr seg mere om hvordan han framstår, enn han bryr seg om HVA han egentlig har gjort. Man må vel være litt utilregnelig da, eller?

Lars Gule kl. 13.13

Det er viktig for Behring Breivik å få fram at hans handlinger er politiske, dvs. rasjonelle gitt hans virkelighetsoppfatning, fordi han også har et politisk budskap. Dersom han blir kjent utilregnelig, vil mange si at det ikke er nødvendig å forholde seg til hans politiske motiver. Det er nettopp det han vil unngå. Derfor vil han heller i fengsel enn på "galehus" - fordi han vil bli tatt alvorlig.

Kommentar fra ENO kl. 13.11

Kan en med noen grad av historisk støtte påstå at det er en målsetning og reell mulighet at muslimsk lov kan bli etablert i Norge eller andre Europeiske sekulære stater?

Lars Gule kl. 13.11

Nei. Det finnes ingen mulighet i overskuelig framtid - dvs. de nærmeste flere hundre år - for at muslims lov (sharia) skal bli etablert i Norge eller andre europeiske stater.

Og i løpet av noen hundre år vil også det muslimer forstår som muslimsk lov (sharia), være noe ganske annet enn i dag.

Kommentar fra Eivind kl. 13.09

Lars Gule: Forstår du hvordan noen kan synes det er litt snodig at, tross uenighet omkring terrorismebegrepet, en tidligere terrorist nå er 'ekspert' og kommenterer en annen type terrorist?

Lars Gule kl. 13.09

Nei, jeg kan kanskje kalles en tidligere terrorist. Men siden jeg ikke er det lenger, men tvert imot har tatt ganske tydelig avstand fra terror og terrorisme over mange år, samtidig som jeg har studert fenomentet og reflektert over det ganske grundig (nettopp mot bakgrunn av mine egne erfaringer), så har jeg greie på det jeg snakker om. Det er derfor jeg kommenterer omkring ekstremisme, terrorisme, islamisme etc. Det er med andre ord min kompetanse som er etterspurt.

Og, det er mange som gir uttrykk for at dette er "snodig", men jeg får aldri høre at noe av det jeg har sagt, er feil.

Kommentar fra Robin kl. 13.04

En annen ting. Religion generelt. Breivik selv definerte seg vel selv som kristen, Timothy McVeigh var vel også kristen. Dessuten har vi muslimer som begår terror i religionens navn. Vil vi først få slutt på terror når religioner er historie?

Lars Gule kl. 13.04

Vel, Behring Breiviks kristendom er ganske grunn og instrumentell. Det er ikke riktig å kalle ham kristenfundamentalist eller en sann troende. Etter det jeg hørte i retten var det ikke noe spesielt kristent i hans religiøse tro i det hele tatt. Han tror på et liv etter døden. Det er i grunn det hele.

Men det er riktig at grusom terror er begått i mange religioners navn. Og i en rekke politiske ideologiers navn. Er man fanatisk nok i troen på å besitte sannheten, er det ikke grenser for hva man kan komme til å gjøre, uansette religion eller ideologi. Så terroen blir nok ikke helt borte om relgionene skulle forsvinne.

Kommentar fra Anders T kl. 13.01

Er mulitkultarisme en ideologi? Eller er det ikke en beskrivelse av en tilstand? Folkevandringer er ikke noe nytt. Vi globaliseres, og dermed blir vi jo bare mer og mer multikulturelle alle sammen. Det er jo ikke mulig å stoppe. Barnemorderen vil deportere muslimer ut av Norge, men dette er jo nordmenn, så hvor skal de deporteres til?

Lars Gule kl. 13.01

Multikulturalisme er en ideologi og politikk med opprinnelse i Canada. Multikultural itet er en tilstand, dvs. det faktum at vi lever i et flerkulturelt samfunn.

For egen del aksepterer jeg at samfunnet er flerkulturelt og synes det er flott på mange måter. Men jeg er motstander av multikultural ismen som ideologi og politikk fordi dette innebærer å gi rettigheter til grupper (kulturer), mens jeg vil forebeholde rettigheter for individer.

Kommentar fra Vidar Viking kl. 12.58

Larst gule, jeg anser deg som venstre ekstrem. Er det noe du er enig i?

Lars Gule kl. 12.57

Nei, jeg er ikke venstreekstrem. Jeg var det en gang - da jeg mente terror var et akseptabelt virkemiddel i politisk kamp. Det sluttet jeg å mene for mer enn 30 år siden.

Min virkelighetsoppfatning er heller ikke ekstrem. Den baserer seg i stor grad på hva vi faktisk vet om islam, innvandring, det flerkulturelle samfunn mm. Jo, vi har problemer og utfordringer. Men ikke noe vi ikke kan finne løsninger på. Det er neppe noen ekstrem posisjon.

Kommentar fra Angst kl. 12.55

Jeg kjenner at jeg føler angst når ABB snakker om at hans aksjon var bare den første av militante nasjonalister. Hvor høy er sannsynligheten egentlig at det faktisk finnes flere som er like brutal som han og velger å bruke fysisk terror?

Lars Gule kl. 12.55

Dessverre, det finnes alltid en mulighet for at noen vil forsøke å følge i Behring Breiviks fotspor. Sjansen er imidlertid IKKE veldig stor.

Men det er noe av prisen vi må betale for å leve i et fritt, åpent og demokratisk samfunn at terrorangrep er en mulighet. Dette må vi ha en praktisk og mental beredskap i forhold til. Men vi må aldri la frykten få overtaket. Da har terroristene vunnet.

Kommentar fra Ida kl. 12.53

Til Lars Gule. Kva meiner du vi kan gjere for å endre haldningane og meiningane til islamofobe personar i dette samfunnet?

Lars Gule kl. 12.53

Jeg tror det er viktig å møte islamfrykt og islamofobi med kunnskaper. Det tar tid og er ikke nok. Derfor må vi også forsvare grunnleggende verdier som menneskeverd, menneskerettigheter og demokrati. Og vi må gjøre dette kontinuerlig. Kampen mot høyreekstremisme og islamfobi tar ikke slutt med det første.

Kommentar fra Mikael Sjödin kl. 12.50

Lars Gule, du är inte vederhäftig när du anklagar någon för att vara islamofob. "Islamofobi" är ett påhittat ord som saknar täckning. Menar du att du sjukdomsförklarar dem som är kritiska till islam?

Lars Gule kl. 12.50

Jo, det er "vederhäftig" å kalle noen for islamofobe når man presenterer en skikkelig og gjennomtenkt definisjon av islamofobi, og når man ikke bare bruker uttrykket som et skjellsord. Jeg gjør ikke det, selv om det også forekommer. For alle ord og begreper kan misbrukes.

Islamofobi er ikke en diagnose, like lite som xenofobi eller homofobi eller jødefobi er det. Dette er uttrykk som brukes i bestemte sammenhenger og kan gis et rimelig innhold.

Islamofobi er et godt begrep i forhold til nettopp fenomenet islamofobi - som omfatter overdreven og urimelig frykt for islam/muslimer, essensialisering av islam/muslimer (dvs. at man gjør dette til en ond religion som ikke kan forandres) og tror det foreligger en muslimsk konspirasjon. Det er bare å sjekke litt rundt på nettet så ser man at fenomenet eksisterer. Dermed er også uttrykket dekkende.

Kommentar fra sunniva kl. 12.45

Gule, tror du alle er i stand til å drepe?

Lars Gule kl. 12.45

Njaaa, om alle er i stand til å drepe, vet jeg ikke. Men vi vet at mange flere enn vi vanligvis tror, er i stand til det, er ganske sikkert. Det vet vi fra forskning mm.

Kommentar fra BCD kl. 12.44

Til Lars Gule; tror du Breivik også kunne endt opp som skolert samfunnsdebattant dersom hans terrorplaner hadde blitt avdekket og stoppet tidlig i planleggingsfasen? Ser du det sannsynlig at medisinske årsaker (så vel som ideologiske) kan være pådriver for yterliggående aksjoner av denne typen? Finnes det håp for senere refleksjon hos ABB såvidt du ser det nu?? Takk.

Lars Gule kl. 12.44

Tja, kanskje kunne Behring Breivik ha blitt samfunnsdebattant som hadde blitt lagt merke til, om han hadde blitt stoppet, fått en dom og skaffet seg en utdanning. Det er ikke godt å si. Det vil jo også være avhengig av hva han hadde blitt dømt for og ikke minst hva slags posisjoner han hadde inntatt i samfunnsdebatten.

Man blir jo lagt merke til som samfunnsdebattant i hovedsak om man har en god basis for standpunktene som presenteres OG disse synspunktene har en viss gjenklang i samfunnet.

Ellers tror jeg de fleste politiske voldshandlinger har politiske motiver, og sjelden er gjennomført av mentalt syke personer. Men det kan nok også skje.

Hva som vil skje med Behring Breivik og hans meninger etter noen år i fengsel eller på mentalsykehus, vil jeg nødig spekulere i.

Kommentar fra Helle kl. 12.38

Lars Gule, mener du at hatet mot muslimer som ABB representerer kan sammenlignes med hatet mot jøder før 2. verdenskrig?

Lars Gule kl. 12.38

Ja, det hatet mot muslimer som Behring Breivik og andre islamofobe deler, er strukturelt likt det antisemittiske jødehatet. Det dreier seg om

feilaktig fundert og overdreven frykt for muslimer/jøder
essensialisering (beklager vanskelig ord) av islam/muslimer/jødedom/jøder
forestillinger om at muslimer/jøder konspirerer for å overta verden

Og likevel er det vesentlige forskjeller mellom antisemittismen og islamofobien i praksis i dagens Europa. Det er det også viktig å huske på.

Kommentar fra Trine kl. 12.34

Gule, hva tenker du om at ABB vil ha nettopp deg som vitne? Er det ekkelt å tenke på?

Lars Gule kl. 12.34

Behring Breivik vil ha meg til å vitne om at det finnes mange som deler hans virkelighetsoppfatning. Dette kan jeg bekrefte siden jeg har vært i mange nettdebatter med personer som har lignende meninger, og faktisk også "møtt" Behring Breivik selv på nettet. Ved å få fram at han ikke er alene om disse meningene, mener han å styrke sin påstand om å være mentalt tilregnelig. Selv om de som mener det samme som han, ikke er villige til å være med på voldsaksjoner.

Nei, jeg synes ikke det er ekkelt. Jeg vitner som fagperson med erfaringer i å konfrontere høyreekstreme på Internett.

Kommentar fra Truls kl. 12.29

Til Lars Gule: hvor mange er enige med Breivik, sånn på verdensbasis?

Lars Gule kl. 12.29

Jeg har presentert noen kvalifiserte gjetninger (som selvsagt er beheftet med betydelig usikkerhet) på at det kan være noe slikt som 15 000 mennesker som deler Behring Breiviks virkelighetsoppfatning (men ikke støtter hans handlinger) i Norge. I Europa ville jeg tro vi snakker om flere hundre tusen. På verdensbasis blir det enda noen flere hundre tusen, særlig i USA.

Dette anslaget baserer seg på at en del av de mange millioner som stemmer på ekstremt innvandrerfiendtlige partier i Europa, også vil dele store deler av Behring Breiviks oppfatninger.

Kommentar fra Hege T. kl. 12.26

Til Gule: er ABB en terrorist? hva må til for å være terrorist (i forhold til "bare" en massemorder)

Lars Gule kl. 12.26

Ja, Behring Breivik er en terrorist. Han ville ramme en stor gruppe forrædere som han kaller AUF-erne, for å skremme Arbeiderpartiet og resten av befolkningen i Norge til å endre politikk. Det vil si at han bruker vold til å skape frykt med et bestemt formål. Det er et vesentlig trekk ved terrorismen.

Men det er liten enighet om hvordan man skal definere terrorisme. Så det kan nok presenteres innvendinger mot denne kortfattede definisjonen jeg her har presentert.

Kommentar fra Tonje kl. 12.24

Hei Lars Gule. Hvorfor tror du ABB hater muslimer? Han har jo aldri vært i krig, eller opplevd at noen av hans kjære er drept el av muslimer eller noen andre. jeg skjønner ikke hvor hatet kommer fra. Gjør du?

Lars Gule kl. 12.24

Det er ikke godt å si hvor hatet mot muslimer kommer fra. Det er i stor grad basert på en konstruksjon, hvor frykten for hva muslimer og islam kan komme til å gjøre med vårt land, våre verdier og vår kultur - og det Behring Breivik kaller "vår etniske gruppe". Denne frykten har et mildt sagt spinkelt grunnlag, men vi vet at frykt kan føre til hat.

Det er derfor den typen konspirasjonsteorier som Behring Breivik baserer sin virkelighetsforståelse på, er så farlig. Slike teorier skaper frykt og så hat.

Kommentar fra Silje kl. 12.21

Lars Gule, flere frykter Breivik kan bruke rettssaken til å få tilhengere, frykter du også det?

Lars Gule kl. 12.21

Det er et dilemma at Behring Breivik kan bruke rettssaken til å spre sitt budskap og vinne tilhengere. Men det er en sjanse vi må ta for at han skal få en rettferdig rettergang i tråd med våre grunnleggende verdier.

Så jeg mener det også er viktig at mediene formidler motforestillinger når det rapporteres om hva Behring Breivik sier i rette. Og vi må alle ta til motmæle mot hans oppfatninger i de sammenhenger vi kan.

Kommentar fra Vidar Viking kl. 12.19

Var multikulturalisme noe som var et het politisk omdiskutert tema på 70 tallet før masseinnvandringen startet?

Lars Gule kl. 12.19

Nei, multikulturalisme var ikke noe sentralt tema i norsk eller europeisk politikk på 1970-tallet. Multikulturalisme ble derimot diskutert i Canada. Der var dette en politikk og ideologi som ble utviklet for at engelsk- og fransktalende canadiere skulle kunne leve samme uten å dele opp landet. Senere kom også indianernes rettigheter inn i denne tenkenmåten.

Det er først langt senere at multikulturalisme som ideologi og politikk har kommet til Europa og Norge.

Kommentar fra Martin B. kl. 12.17

Det forstås som at ABB mangler empati med sine ofre. Ville ikke det å kunne gi ham denne innlevelsen være det "tøffeste" straffen han kan få? Altså at han behandles på en psykiatrisk klinikk. Jeg forestiller meg at den dagen han tar inn over seg at han helt unødig har drept svært mange uskyldige barn (og voksne), så vil også hele hans grunnlag for å eksistere kollapse. Dessuten bør vi forsøke å forstå veien til hans galskap, slik at samfunnet kan ta lærdom av det.

Lars Gule kl. 12.17

Hvis Behring Breivik er psykisk syk i dag og da han gjennomførte sin terror, og han kan bli frisk, kan det henne at han vil få et slags sammenbrudd om det går opp for ham hva han har gjort. Men om dette ER overlagte og rasjonelle handlinger innenfor hans tankeunivers, vil han neppe noen gang erkjenne at han har gjort noe annet enn det han mener var nødvendig for å påvirke samfunnsutviklingen.

Om han virkelig er gal, er det sant at vi bør forsøke å forstå og lære av denne formen for galskap. Kanskje har den noen spesifikke faktorer vi kan påvirke? Dataspilling og lignende. Hvis det er tilfellet, kan vi også - kanskje - forhindre nye tragedier.

Men personlig heller jeg nok mot den oppfatningen at dette dreier seg om politisk motiverte handlinger, begått av en person med alvorlige personlighetsforstyrrelser, men som likevel (så langt jeg har opplevd ham i retten) er tilregnelig og derfor ansvarlig for hva han har gjort

Kommentar fra Verden vil bedras kl. 12.12

Spørsmål til filosofisk ettertenksomhet. Den mest nærliggende grunnen til at det er så vanskelig å avgjøre om denne morderen er tilregnelig eller ikke skyldes vel at han ikke er mer utilregnelig enn andre som har begått politisk motiverte angrep som drapet på Theo Van Gogh,Rote Arme Fraktion på 70-tallets Tyskland, eller IRA da de herjet i Nord-Irland. Så kan man jo sagtens lure på hvor sunne disse menneskene egentlig er uansett farge på sitt politiske eller religiøse flagg..

Lars Gule kl. 12.12

Vel, det er betydelige forskjeller på den terror som er begått av andre høyre- og venstreterrorister i nyere tid. Vi har neppe noen eksempler på den typen skyting med håndvåpen av 65 mennesker slik Behring Breivik gjorde på Utøya. Det nærmeste vi kommer en slik form for grusomhet, er nazistenes likvideringer av jøder på østfronten. For det blir i alle fall en viss forskjell på den "upersonlige" myrdingen av mennesker ved hjelp av bomber, og det å se sine ofre i øynene.

Dettte er nok noe, men bare noe, av bakgrunnen for at det kan reises tvil om Behring Breiviks tilregnelighet. Dette framgår jo også av hans insistering på at han måtte avemosjonalisere seg for å klare å gjennomføre drapene på Utøya. Så psykiaterne strever med å forstå nettopp denne mekanismen. Er dette psykopati eller kalkulert fanatisme? Det blir det retten skal ta stilling til til slutt.

Kommentar fra Jon kl. 12.06

Hei Lars Gule, jeg og flere rundt lunsjbordet her i en helt vanlig stor norsk bedrift finner flere av Breiviks argumenter og meninger absolutt fornuftige. Gjør det oss til høyreekstremister? Man kan virkelig få det inntrykket når man leser aviser for tiden.

Lars Gule kl. 12.06

Hvis dere deler de delene av Behring Breiviks oppfatninger som sier at Vesten er i krig med islam og muslimer, og at Arbeiderparti-politikere er forrædere, at muslimer er upålitelige og lyver for å fremme islams interesser, og også tror det foreligger en muslimsk konspirasjon for å overta Europa (Eurabia-teorien), ja da er dere høyreekstreme. Da er dere til og med islamofobe.

Kommentar fra Christian Storesund kl. 12.04

Hva er ondskap og hva gjør den med oss når vi møter den i en person og ellers?

Lars Gule kl. 12.04

Ondskap kan være vanskelig å definere og enda vanskeligere å forstå. Jeg tror vi kan kalle handlinger for onde, men er mer tvilende til at personer er iboende onde. Behering Breivik har begått ekstremt onde handlinger. Disse berører oss nettopp fordi vi gjennom vår empati kan identifisere oss med ofre og etterlatte. Hvis vi ikke blir berørt, har vi blitt avstumpet. Det håper jeg ikke skjer, selv om inntrykkene er massive og kan virke bedøvende på oss.

Etterlatte og overlevende hadde møtt opp for å høre Stoltenbergs tale. En av dem var Line Nersnæs som ble skadet under angrepet.

– Jeg er her for å hedre kollegene mine

For to år siden gikk bildet av Line Nersnæs med en pinne i hodet verden rundt. I dag synes hun det er viktig, men også vanskelig å minne de som ikke kom fra angrepet i live.