28.11.2014

Trening som forbrenner fett

En intensiv treningsøkt på 30-45 minutter, 3 dager i uken, er det opplegget som gir den mest effektive fettforbrenningen. Det mener professor Jorunn Sundgot-Borgen.

Spørsmål

Hei Jorunn. Jeg lurer på hvilken fysisk aktivitet som gir høyest eller mest effektiv forbrenning av fett?

Jorunn svarer

Hei! Det er visst nok slik at for å få best mulig fettforbrenning bør treningen være intensiv og kortvarig.

Dersom det trenes for lenge med hard og intensiv trening kan kroppen utskille for mye nedbrytende hormoner, som etter hvert vil kunne senke fettforbrenningen og gi nedsatt immunforsvar og overskudd.

Intensiv trening bør aldri vare lengre enn en time, men for de fleste er 30–45 minutter bedre.

Når det trenes intensivt er det viktig å gi kroppen nok tid til å restituere seg, slik at den er klar til å ta i mot mer trening. En hovedregel bør være å ikke trene mer enn annen hver dag med intensiv trening. Det vil si 3 dager i uka. Dessuten må du ikke glemme å spise riktig før, under og etter treningsøkta.

Lykke til!

Hilsen

Jorunn Sundgot-Borgen

Professor i fysisk aktivitet og helse

Se også

Lenker